شارژ سریع Qualcomm Quick Charge

Post Main

فناوری شارژ سریع Qualcomm Quick Charge چیست؟

فناوری‌های شارژ سریع به طور فزاینده‌ای روزبروز رایج‌تر می‌شوند و Quick Charge یکی از پرکاربردترین آنهاست. فناوری شارژ سریع Qualcomm دستگاه‌های شما را سریع‌تر از شارژ معمولی شارژ می‌کند. به شما این امکان را می‌دهد تا زمان کمتری را صرف اتصال دستگاه خود به پریز برق کنید. در اینجا با نحوه کارکرد این فناوری و نحوه ایمن نگه داشتن دستگاه‌های خود در هنگام شارژ سریع آشنا می‌کنیم.

شارژ سریع Qualcomm Quick Charge، قابلیتی است که در آن امکان شارژ سریعتر موبایل یا تبلت وجود دارد. زمانی که شما در منزل هستید و برای بیرون رفتن عجله دارید، این قابلیت به درد شما می‌خورد. این تکنولوژی، یکی از بزرگترین پیشرفت‌هایی است که تا بحال در تکنولوژی موبایل با آن مواجه بودیم.

مطالب مرتبط با مقاله:

چرا شارژ سریع Quick Charge را باید انتخاب کنیم؟

مزایای شارژ سریع

هنگامی که به دستگاه‌های سازگار متصل می‌شوید، یک شارژر مجهز به شارژ سریع، برق بیشتری را تامین می‌کند و به دستگاه متصل اجازه می‌دهد سریع‌تر شارژ شود. به عنوان یکی از پرکاربردترین فناوری‌های شارژ سریع، Quick Charge در حال حاضر در بسیاری از گوشی‌های هوشمند مورد توجه کاربران قرار گرفته است. اگر گوشی هوشمند شما با Quick Charge 3.0 سازگاری دارد، می‌توانید تنها در عرض ۳۵ دقیقه تا ۸۰ درصد آنرا شارژ کنید.

این شارژرها تا ۴ برابر سریعتر از شارژرهای ۵ واتی معمولی دستگاه شما را شارژ می‌کنند. بر اساس آزمایش‌های داخلی Qualcomm Quick Charge، باتری شارژ سریع ۲۷۵۰ میلی‌آمپر در ساعتی (سرعت شارژ در ۱.۵ درجه سانتی‌گراد) را شارژ می‌کند و از حداکثر توان در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد برای همه موارد شارژ استفاده می‌کند. زمان شارژ بر اساس ۰٪ تا ۵۰٪ (این آزمایش در تاریخ اوت ۲۰۱۵ انجام شده است).

برای محافظت از شارژرهای خود در آینده، هر نسل جدید از شارژرهای سریع، با نسل قبلی خودسازگار است. به این معنی که با نسل‌های قبلی هم کار می‌کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود Quick Charge 4+ با USB Power Delivery نیز کار کند و لوازم جانبی Quick Charge را قادر می‌کند تا طیف وسیع‌تری از دستگاه‌ها را سریع شارژ کنند.

شارژ سریع  Quick Charge
Quick Charge 3.0

چرخه تکامل شارژ سریع Quick Charge

در حالی که روز به روز طراحی گوشی‌های هوشمند برای استفاده از باتری‌های با ظرفیت بالاتر، در کنار صفحه نمایش‌های بزرگتر تکامل یافته‌تر می‌شود، استفاده از شارژر USB پنج ولت و ۱.۵ آمپر (۷.۵ وات) کمتر شده است. Quick Charge 2.0 در سال ۲۰۱۴ برای غلبه بر این محدودیت با فعال کردن دستگاه‌های پشتیبانی شده، برای پذیرش سطح شارژ بالاتر هنگام جفت شدن با شارژر سازگار با Quick Charge معرفی شد. تکنولوژی شارژ سریع به فرآیند تکامل خود ادامه داده است و فرآیند شارژ را سریعتر و کارآمدتر می‌کند. این تکنولوژی در عین حال که ایمنی دارد، از عمر مفید باتری نیز محافظت می‌کند.

Quick Charge 3.0 در سال ۲۰۱۵ معرفی شد تا توان بالاتری را برای شارژ پشتیبانی کند و اطمینان حاصل شود که انتقال توان تا حد امکان مفیدتر است.

آخرین تحولات جهانی، مربوط به Quick Charge 4 و ۴+ است. این نسل از Quick Charge، اجازه می‌دهد تا هر دستگاهی که به شارژر Quick Charge متصل می‌شود، با آن شارژ شود.

نسل های مختلف شارژ سریع Quick Charge

در جدول زیر نسل‌های مختلف فناوری شارژ سریع بررسی شده است:

شارژرماکزیمم توانولتاژجریانسرعتUSB-PD سازگار
Quick Charge 2.0
۳۶W۵V / 9V / 12V۲A or 3A
(connector dependent)
۷۵ درصد سریعتر از شارژ معمولی
Quick Charge 3.0
۳۶W۳.۶V-12V
۲A or 3A
(connector dependent)
گوشی هوشمند را در مدت ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌کند. ۱۰۰٪ سریعتر از QC 1.0
Quick Charge 4.0
۱۰۰W
۳.۳V-20V
(USB-PD)
۳A or 5A
(وابسته به رابط)
شارژ گوشی هوشمند تا ۵۰ درصد در ۱۵ دقیقهسازگار
Quick Charge 4+
۱۰۰W
۳.۳V-20V
(USB-PD)
۳A or 5A
(وابسته به رابط)
یک گوشی هوشمند را تا ۵۰ درصد در ۱۵ دقیقه شارژ می‌کند.سازگار
جدول نسل‌های Quick Charge

بر اساس این جدول برای تکنولوژی Quick Charge 3.0 می‌توانید:

دستگاه‌های سازگار خود را ۴ برابر سریعتر از شارژرهای معمولی دیگر شارژ کنید. اگر شما یک گوشی جدید را به تازگی خریداری کرده‌اید، یک شانس خوب برای شما وجود دارد. این شانس اینست که آداپتور داخل جعبه، توانایی شارژ کردن گوشی شما رو سریعتر از هر شارژر دیگری دارد. این قطعه کوچک جادویی(آداپتور گوشی) Quick Charge است. در گوشی‌های جدید از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

دستگاهی که بر روی آن Quick Charge 3.0 وجود دارد در عرض ۳۰ دقیقه، شارژ آن از صفر درصد به ۵۰ درصد رسیده است. در حالی که بدون این تکنولوژی یعنی با اسـتفاده از شارژرهای مرسوم (۵ ولت–۱آمپر) در عرض ۳۰ دقیقه تنها به ۱۲ درصد شارژ رسیده است.

تکنولوژی Quick Charge ۴.۰:

بر اساس آزمایش‌های انجام شده برای شارژ باتری ۲۷۵۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سریع و استفاده از حداکثر توان در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد (زمان شارژ بر اساس ۰٪ تا ۵۰٪): برخی از پلتفرم‌های موبایل Qualcomm Snapdragon به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند تا ۵۰ درصد از عمر باتری را با ۱۵ دقیقه شارژ پشتیبانی کنند. سرعت شارژ بستگی به قابلیت‌های دستگاه دارد. نتایج واقعی ممکن است بسته به طراحی دستگاه متفاوت باشد.

محصولات اوریکو مرتبط با این تکنولوژی:

آیا دستگاه شما قابلیت شارژ سریع را دارد؟

برای اطمینان از بهینه‌ترین تجربه شارژ ممکن، مطمئن شوید که دستگاه و شارژر شما هر دو با شارژ سریع سازگار هستند. همچنین شما می‌توانید از اینجا بررسی کنید که آیا لوازم جانبی شما دارای گواهینامه Qualcomm است یا خیر.

مذاکره‌ی هوشمند برای بالاترین ولتاژ (INOV)

INOV یک الگوریتم محاسباتی جدید است. این الگوریتم به دستگاه مورد نظر اجازه می‌دهد که سطح توانی را که نیاز دارد در هر زمانی تعیین کند. یعنی این که همیشه با بالاترین توان بهینه شده قدرت انتقال کار می‌کند. پشتیبانی از یک رنج وسیع‌تر ولتاژ ۲۰۰mV، از ۳.۶V به ۲۰V افزایش می‌دهد. این یعنی اینکه موبایل شما این قابلیت را دارد که بصورت پویا و اتوماتیک یکی از ۱۲ سطح شارژ را انتخاب کند.

شارژ سریع Qualcomm Quick Charge
شارژر وایرلس

Quick Charge 3.0

Quick Charge 3.0 به صورت یکسان نسبت به ورژن‌های قبلی پیکربندی شده است. تمامی تجهیزات QC 3.0 بصورت کامل با تمامی دستگاه‌های Quick Charge 2.0 و Quick Charge 1.0 سازگار هستند.

QC 3.0 درگاه هایی نظیر USB Type-A ،USB Type-C ،Micro USB و همچنین برخی درگاه‌های اختصاصی دیگر را پشتیبانی می‌کند. بنابراین برای تمامی تولیدکنندگان استفاده از QC 3.0 در ابعاد وسیعی از شارژرها و دستگاه‌ها آسان است.

QC 3.0 درجدیدترین پردازشگرهای Qualcomm Snapdragon نظیر Snapdragon 820, 620, 618, 617 موجود خواهد بود.

Quick Charge 2.0

 آیا دستگاه شما قابلیت Quick Charge 2.0 را ندارد؟ این نوع شارژر، بسته به نوع، توان را به حداکثر استاندارد خود تنظیم می‌کند. به عنوان مثال برای یک تبلت ۲.۴A و برای یک گوشی هوشمند ۱A یا ۲A جریان را تنظیم می‌کند. این نوع شارژر، به طور خودکار سطح جریان خروجی مورد نیاز را بسته به دستگاه شما تنظیم می‌کند! 

بعضی از شارژرها دارای چند پورت QC 2.0 هستند که می‌‎توان به طور همزمان از آنها استفاده کرد! به این ترتیب می‌توانید چند دستگاه QC2.0 را بسیار سریع شارژ کنید. توان کل این نوع شارژرها بسیار بالا است.

تکنولوژی QC 2.0 توسط شرکت Qualcomm ارائه شده است.

دو کاربرد برای QC 2.0 :

گوشی های هوشمند یا تبلت های دارای پردازشگر Snapdragon و منبع برق دارای QC 2.0.

بدلیل اختصاصی بودن این مکانیسم، هم منبع برق و هم موبایل و تبلت ها توسط Qualcomm به منظور عملکرد مناسب مجاز و تصدیق شده‌اند.

هر گوشی هوشمندی که دارای این تکنولوژی است دارای منبع برق سازگار است. برخی از موبایل‌های سال ۲۰۱۴ نظیر MOTO X و HTC One M8 این قابلیت را داشتند. شما دستگاه های دارای پردازشگر Snapdragon را جایی که سازندگان تصمیم می‌گیرند که برای مجوز استفاده از QC 2.0 بپردازند، پیدا خواهید کرد. برای مثال: OnePlus One.

بنابراین در دستگاه بعدی ای که قصد دارید خریداری کنید، قطعا ویژگی‌های آن را برای این تکنولوژی بررسی کنید تا حتما آن را دارا باشد.

تعداد زیادی از موضوعات مهم برای این تکنولوژی در راستای منبع برق انجام شده است. منبع برق، قسمتی است که شما داخل دیوار یا اتومبیل خود وارد می‌کنید. امروزه بیشتر منابع برق که با موبایل ها می آیند حداقل ولتاژ ۵ و جریان ۱ آمپر را پیشنهاد می‌دهند. در برخی موارد شما ولتاژ ۵ولت و جریان ۱/۲ آمپر خروجی روی منبع جریان خواهید دید. این مشخصه بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت ها را بطور قابل توجهی شارژ خواهد کرد.

تکنولوژی Quick Charge شرکت Qualcomm برای چندین ویژگی اجازه می‌دهد که در شارژ کردن یک دستگاه استفاده می شود. آنها در ابعاد و حساسیت های مختلفی می باشند. برای مثال توان در Droid Turbo پیشنهاد خروجی‌های مختلفی نظیر ۵v and 1.6 A و ۹v and 1.6A و ۱۲v and 1.2A می‌دهد.

Quick Charge 2.0

Quick Charge 2.0 برای پشتیبانی از خروجی های توان بیشتر از خروجی های توان پیشنهاد شده در Droid Turbo طراحی شده است. ما تنها خواهیم دید که اگر سازنده در حال مجاز کردن تکنولوژی می باشد این تکنولوژی را مهم و امن تعیین می‌کند.

QC 2.0 برای شارژ دستگاه شما بصورت بسیار سریع ساخته شده است. اما خروجی های توان خاصی که بنا به وضعیت جاری باتری شما عمل می کند وجود دارند. این تکنولوژی با درک از شرایط جاری باتری شما عمل می کند و بصورت هوشمند توان دستگاه شما را تنظیم می‌کند.

به عنوان یک نتیجه، موبایل شما از ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصد به میزان سرعت شارژ از ۰ درصد تا ۶۰ درصد شارژ که در حدود ۳۰ دقیقه است، شارژ نمی شود. شما می‌توانید خصوصیات توان پیشـنهاد شده تـوسط شارژر Droid Turbo ببینید. باتـری از مدهای شارژ رایج مثل ۵V and 1.6A خروجی استفاده می‌کند.

این موضوع مورد بدی نیست. در حقیقت این یک اندازه ی امن حیاتی برای نگه داشتن گوشی شما از منفجر شدن است.

همچنین این موردی است که برای یادآوری انسان‌هایی که گوشی خود را در هر حالتی شارژ می‌کنند. بزرگترین سوالی که از دل تکنولوژی تقریبا همیشه بیرون می‌آید، عمر باتری است. خواه یا ناخواه این تکنولوژی در حال آسیب زدن به امید عمر باتری در دستگاه شما است.

نتیجه گیری

شارژ آهسته نسبت به شارژ سریع، باتری شما  را بصورت طولانی تر در حال کار نگه می دارد. یک عارضه از شارژ سریع، گرما است و گرما دشمن الکترونیک است. طبق گفته های موجود، هیچ مدرکی دال بر اینکه کاربری متوجه تاثیرات منفی است وجود ندارد.

طول عمر باتری با استفاده از QC، بیشتر از طول عمر میانگین یک گوشی هوشمند که در حدود ۲ سال است، نیز خواهد بود. ما هنوز از باتری‌های لیتیمی در گوشی های هوشمند استفاده می‌کنیم.

ظرفیت برای هرچیز منفی که برای گوشی شما اتفاق می‌افتد از QC متفاوت نیست. این چیزی هست که Qualcomm باید وقتی در مورد این موضوع می‌پرسیم بگوید: شارژ سریع Qualcomm Quick Charge روش شارژ باتری که امروزه صورت میگیرد را تغییر نمی دهد. سطح جریان داخل شده به باتری توسط OEM کنترل شده است . این سطح جریان به ظرفیت باتری، نوع و دیگر پارامترهای باتری بستگی دارد.

Quick Charge 2.0 به سازندگان دستگاه ها اجازه می دهد که به توانایی سرعت کامل باتری  دست پیدا کنند. این مسئله سبب می‌شود تا مجموعه استاندارد امنیت و کارایی را بالا ببرد. با Quick Charge 2.0 عمر باتری ها بیشتر می‌شود. به علاوه در خطی با آن دسته از باتری ها با فرمت پایین (پایین تر از ۲۰۰۰mAh) که از شارژرهای USB سنتی شارژ می‌شوند خواهد بود. تکنولوژی شارژ سریع Qualcomm Quick Charge ارزش این را دارد که توسط کاربر بررسی شود.

 توصیفات بسیاری حول محور آن وجود دارد که می توان به آنها رجوع کرد. QC امروزه بسیار دیده می‌شود بنابراین سازندگان می‌توانند به قرار دادن باتری‌ها در دستگاههایشان ادامه دهند. آرزوی ما برای همه این است که گوشی‌های هوشمندتان دارای شارژ طولانی مدت باشد.

منبع: https://www.belkin.com/us/resource-center/quick-charge/

مطالبی که شاید به خواندن آن ها علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *